Referenser

"Som rektor har jag aldrig tidigare varit med om ett så stort intresse för handledning som när vi startade en handledningsgrupp med Hanna. Ordet spreds snabbt och jag fick direkt en kö till kontoret med personal som också ville ha handledning. Det var bara att starta en grupp till!

Min skola hade ett behov av handledning för elever med intellektuell funktionsnedsättning och autism. Handledningen har med råge överträffat mina förväntningar då jag upplever att personalen utvecklas mellan varje gång och de känner en glädje och stöd i att gå dit.

Handledningen med Hanna fungerar som resurs i vår skolutveckling. För en gymnasiesärskola är det avgörande för trygghet och lärande att personalen har bra verktyg att bemöta eleverna och en positiv elevsyn som ser möjligheter istället för hinder. Detta tycker jag Hannas handledning bidrar till på ett mycket effektivt sätt"

Emma Rosengren, rektor Foucault gymnasiet.

"Efter några månader inom den vanliga vården, utan varken stöd eller hjälp med vår situation, och en känsla av brist på erfarenhet, tog vi saken i egna händer och sökte hjälp privat.

Redan första gången vi träffade Hanna fick vi så många svar, faktiska råd och en förståelse för vår situation som gav oss ork att fortsätta kämpa.

Känslan av att få prata med någon som inte bara gissar fram, utan har faktisk erfarenhet och kunskap, är ovärderligt och svårt att finna, men Hanna var precis det vi behövde just då"

Förälder till pojke med AST och ADD.

"Efter år av oändligt många möten med skola, vård hos kuratorer och psykologer (BUP och Habiliteringen) utan större resultat hamnade min son äntligen hos Hanna Kviman. För första   gången träffade han en professionell person som både förstod och bekräftade hans känslor, som kunde förklara och prata med honom om hans autism på ett sätt som både lyfte honom och hjälpte honom att hantera sina svårigheter. Det var väldigt skönt både för mig som mamma och min son att möta en person som verkligen har en djup förståelse för vad Npf innebär"

Förälder till 20-åring med AST.

”Som rektor har jag under många år samarbetat med skolpsykolog Hanna Kviman. Hanna gör observationer, utbildar, handleder skolans personal samt gör WiSC-utredningar. Hanna är en klok och kunnig person där jag som rektor kan känna mig trygg i att hon kan tolka och förklara situationer som uppkommer på ett sätt som blir tydligt för elever, föräldrar och skolans personal. Tydligt men respektfullt! Hanna är väldigt tillgänglig och tillmötesgående i att bistå skolan med det som vi är i behov av.”

Karin Järleby, rektor Täby friskola.

"Hanna Kviman har varit en stor tillgång i arbetet med ensamkommande ungdomar. När hon introducerade lågaffektivt bemötande i mina verksamheter gav det mig som föreståndare och personalen ytterligare verktyg i arbetet med de traumatiserade ungdomarna på HVB-hemmen."

Anja Björk Rudberg, föreståndare HVB.

"Vi har fått fantastiska resultat av Hannas handledning. Vi jobbar dagligen med att få våra elever att bli "gröna" från att ha varit "röda" utifrån ett stressperspektiv. Vi återkommer nästan dagligen till det hon lärt oss i olika sammanhang."

Annika Hermansson, biträdande rektor Kolarängens särskola.